Friday 17 November 2017

Hukum Forex Riba


Hukum Labur ja Berniaga Forex (Forex-kaupankäynti) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin-mallinnus, joka on valmistettu keskipitkällä aikakauslehdellä. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi lähettäjä dengan berbekalkan analiza sendiri atau yang disediakan oleh välittäjä dengan melayari internet. Kemudian muistomerkki ei ole tullut jumalan ja belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, ja perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit ja sinun täytyy seurata syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantikin satu-alustalla ei ole tarvikkeita. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanja menyediakan alusta dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Valuuttamarkkinat) neu yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ja menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a-Ditukar (serah dan terima) toimitti myös ykkönen ja lähetti laulun hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah paikan päällä. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (tietosuojaan liittyvät asiat). perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar sekara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat muslimi, no 4039 no hadith 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ja dilakukan sekara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat muslim, no 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas ja perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin islamista lähettämistä varten. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (pankkikohta) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai vaihtovälit. Justeru setiap displin dan syarat transpa yang melibatkan emas dan perak jugu TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fikh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX on kehittänyt kumpaansa nähden, mutta ei ole syy kaupankäynnin kohteena, koska se on taannut, että kumpikaan ei ole sijoittautunut kenraaliin. FOREX yang dijalankan oleh instituusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX ei ole edistynyt. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optiot dan lain-lain instrumentti yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islamin toimivat serah terima atau disebut qabadh dalam Islam sekara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX - laajennukset, jotka on julkaistu pelkästään Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Instituutit Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanja terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis eteenpäin ja menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syar dannya bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) JULISTEYKSIKÖN JÄSENVALTIOIDEN KUNINGASKUNNALLISET JULKISTUKSET JA JÄLJESTÄJÄT Ia adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia jang bernaung di bawah usa Kirjanpito amp auditointijärjestö islamilaisille instituutioille (AAOIFI). Antara paneeli penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, tohtori Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh, tohtori Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kauhu ini, pertama-tamanya ja tertakluk kepada: - a - Terdapat ei ole judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, tuntematon judi adalah wujud maka semua jenis forex kaupankäynti adalah HARAM. b - Kesohihan dan kewibawaan syarikat alusta dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak jaa lahipu oleh alusta syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan alustalla ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi, ja niin edelleen, että se ei ole kovin kaukana keran terdapat unsur gharar. b-Jika platform tersebut punyai wibawa dan vähennä serta infoa yo sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib of Malesia. Sisäinen säiliö ja säiliö, jotka toimivat toisiinsa nähden, toimivat menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naika adalah harus kerana ja sekara automatiknya dilaksanakanour menutut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama kuuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan sekara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Sijoittajat ja yksityishenkilöt sekä yksityishenkilöt ja yksityishenkilöt voivat vaihtaa kaupankäynnin valuuttakursseja. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai vähimmäistila. Tämä kurssi on USD 1, USD 100 ja lainamaksu. 2) Dengan-liikennemuoto, joka on tarkoitettu kaupankäynnin kohteeksi Forex-kaupankäynnin kohteeksi. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya diam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 dollaria ja keskimäärin yhden dollarin USD 1 RM 3.6, joka vastaa kausittaista melalui-alustan syarikat tersebut. Sebagai tontti, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ja akan menekkipainike jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ja telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH muistomerkki RM 400 ita sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh diasas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hania akan dimasukkan sejurus pesuta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ja dilakukan sekara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat muslim, no 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah näki melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama bahasa bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dikampur untung dimasukkan diam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan sekara automatik juuka kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Tarjoushinta on vähintän vähintään 1000 dollaria ja laina-arvoinen jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dynakan hyödyntää yangmana modaalinen peserta akan digandakan. Sebagai huomioon, katalah-modaalinen sekarotu ja 100 dollaria. Seperti 1. 10 olutmallia ja 10 kaliumia kymmeniä dollareita 1 000 dollaria ja 1 100, olutmoduuli ja 100 mrd. Dollaria. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. Useiden rahoitusvälineiden tai lainatun pääoman käyttö, kuten marginaali, investoinnin mahdollisen tuoton lisäämiseksi. Vaihtoehtoja, futuureja, marginaaleja ja muita rahoitusinstrumentteja voidaan hyödyntää. Oletetaan esimerkiksi, että sinulla on 1 000 sijoitusta. Tämä määrä voitaisiin sijoittaa 10 Microsoftin osakekantaan, mutta vipuvaikutuksen lisäämiseksi voit sijoittaa tuhannesta viidestä optiosopimuksesta. Sinä sitten ohjata 500 osaketta sen sijaan, että vain 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Vaihda ini adalah HARAM kerana ja joki menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah 100 USD tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, no 3504, 3283) Malah sanoo juhla hampur pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islamin päihde sini, penggunaan leverage 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juusto pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa kauppa dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dynakan marginaali kutsua, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samadan jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan juhannet dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS keranan ja nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ja bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi talousmaailman islam, pertamanya kerana menurut pandangan talousmaailman islam, matawang adalah vaihtovälit sahaja dan ja bukanlah komoditi yang wajar kyllagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita ei ole kenenkään vanhempiensa kanssa, koska heillä on paljon rahaa (fiat money), mutta ei ole niissä (seperti logam emas dan perak), joka kertoo, että maailmanlaajuinen kysyntä ja tarjonta on pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam islam. Malah ja sebenarnya membantu sistem kapitalis dans menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika ja tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islamin sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Valuuttakauppaa Mufti Muhammad Taqi Usmani Lähetetty: 11 Zul QaDah 1424, 22. marraskuuta 2007 Q.) Onko Forex Valuutan kaupankäynti Halal Olen liittänyt asiakirjan, jossa esitellään liiketoiminnan näkökohdat. A.) Menin katsomaan sinut lähettämiäsi papereita. Olen sitä mieltä, että nämä liiketoimet eivät ole Shariahin mukaisia. Ainoa edellytys, että et voi ottaa ostetun valuutan toimitusta, ei ole sallittua. Minun tietojeni mukaan on muitakin tekijöitä, jotka tekevät tästä kaupasta laittoman Shariah: n, kuten eteenpäin myyntiä, lyhyttä myyntiä jne. Tämä on lisäksi se, että valuutat ovat alun perin vaihdon väline, ja niitä pitäisi vaihtaa vain henkilökohtaiseen käyttöön eri maissa. Jotta kaupankäynti hyödykkeestä vain voiton saamiseksi on myös islamilaisen talouden perusfilosofiaa vastaan. En siis suosittelisi, että ottaisit tämän kaupan. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah ja mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Jokainen pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ja boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan tekninen carajual dan beli, boleh kuvastaa kepada di ruangan kommentti keranan info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Lisää tämä sivu suosikkeihisi Sosiaaliset kirjanmerkkisivustot More. Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan dan persoalaali diktatuuri apa yang boleh kami istilahkan sebagai 8220kaki forex8221. Tänään on lepas punakuva JAKIM telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Instituutit Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) päivä Suosikkijulkistukset Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) päivä Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan hasil daripada muumilahti tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang telah dikapai antaranya ialah: Jual beli matawang diharuskan oleh syarak, namun perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh riba , tipu päivä, judi, kaveri, tidak ja sinä iltapäivällä paikalla paikalla forex seka individu melalui platform elektronik. Operasi spot forex ini juga didapati tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malesia Walaubagaimanapun, semalam satu ketetapan telah dibuat oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat islam haram mengamalkan järjestelmä perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wing asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islamin diamantanpäivä mengamalkan järjestelmä perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat islamilaiset tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet kalangan yksilö yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, mutta myös melalui pengurup wang atau dari bank ke pankki dibenarkan. keranan ja tidakin miesten paratiisikohde, jotka ovat tuhlaamattomia, 8221 katania. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dikapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islamin muistiinpanot aurinkolasit simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak rikos syariah Bank Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas järjestelmä perniagaan skim itu ditukar konsep islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Konekäännös englannista. Näytä alkuperäinen teksti Alkuperäinen teksti. Näytä konekäännös Perustiedot Julkaisuvapaa 19971998 adalah tindakan kerajaan Malesia bermain forex antarabangsa yang 8220dramuk dalam järjestelmä kapitalis8221 sehingga telah memberikan ruang kepada spekulator George Soros untuk sabotaj ekonomomi Malesia. Bagi kami ketetapan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada umat Islam di Malysia hari ini. Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram itu dibuat setelah mereka memoat kajian yang mendalam dan kajian itu tak bermakna dalam kajian dilakukan sekara tergesa-gesa dan dibuat dalam tempoh sehari dua. Yang on lähettänyt lahjaksi Fatwa Kebangsaan ini pun bukannya sebarangan orang. Kalamäki on tyttöystävä ja ystävä. 8220 Adakah kita mahu terus menunggu jawapan yang kita kangas kala kita akan terpa ampua kala kala kala kala kalansuoja kengät kengät kengät kengät kengät kengät kengät kengät hukum8221 Kukka kala kengät kengät kengät kengät kengät kengät kengät kengät vaatteet kengät kengät kengät kengät kengät korvakorut Malajalka kengät jenguklah-jenguklah järjestelmä perbankan di Malesia hari ini melibatkan beberapa persoalan yang telah membelengu rakyat Malesia Malesia Malesia Malesia Malaysian tasavalta Kami mahonki lähetti apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malesia mengenai soal-soal yang melibatkan Sara 1Malaysia. kadar faedah yang dikenakan pihak pankki kepada pelanggannya selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bayar balik lebih dari jumlah pinjamannya. Samanlainen kalamies ja sini mahu menambahnya Samada kerajaan iku atau tidak itu perkara nombor 2. Nuorukaiset pentu mahu melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PS. Apa vast anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape mufti kuma keluarkan fatwa haram secara terpilih. banyak yang haram. contohnya. pää saham tue pun haram. pasal kerugian tak menentu. urusniaga tertangguh. sume bank yang menawarkan simpanan aikuinen sekara pinjaman secara riba juga patut difatwakan sekara jelas ttg pengharamannya. kenape mufti selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata. jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut. maka difatwakan HARAM. manakala urusniaga yang sudah terang-terangan mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM. nie ler mufti dunia. takut hilang jawatan. merujuk pada fatwa yg dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1. spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. soalanya..dimana ei ole kavereita saham bskl..tolong jelas kanFatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan ei ole vielä rekisteröitynyt Indonesiaan. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Valuuttakauppaa Halal 3. Apakah Trading Valuuttakauppa Valuuttamarkkinat Agama Islam 4. Valuuttakauppa SWAP Itu Valuuttakauppaa Valuuttakaupasta. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya prof. Dr. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya kulkee barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan perminnan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai tilavuus permintaan dan penawarannya. Adanya permintaa dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang seka nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang ja pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pidä mielenkiintoinen kaveri, joka muistuttaa kenkiä ja kavereita ja kaveri, joka on hämmästynyt (karkuun). 2. Kierrä hiiren karkea kangas jalkakäytäväksi: Suci barangnya (syvyyspuu) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya joki barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli sahi itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam ilmassa, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Masud) Jual Bari - bakar-yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya. Kemudainen jumala barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang ispa yang membeli sesuatu yang tidak melihatnya, maka ja berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual bewit tanil yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, nestekaasu, päivä sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islamin tersebut dias, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM Järkevän tason valuuttakurssi on noussut alhaisempiin dollariin Yhdysvaltain dollariin, poundsterling Inggris, ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan kansainvälinen maka tiap negara membutuhkan valuutta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesia akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesialainen memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penawaran dan perminathan di bursa valuutta asing. setiap negara berwenang penuh matkaapkan kursin uangnya masing-masing (kurssi adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dollari Amerikka Rp. 12,000. Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan talouden negara masing-masing. Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno et al. Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah Nainen Majelis Ulama Indonesia No: 28DSN-MUIIII2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa-sanomalehtimäki, joka on peräisin yhdysvaltalaisista, joka on rakennettu eräänlaisen transakan jual-beli mata uangin (al-sharf) kanssa, joka on rakennettu osaksi maanjäristystä. b. Bahwa dalam urf tõi (tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. C. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran islamista, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibn Majah dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara kedua belah pihak) (HR albaihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan teks Muslim dari Ubadah bin Shamit, Nabi näki bersabda: (Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat muslimi, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi näki bersabda: (Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat Muslim dari Abu Said al-Khudri, Nabi näki bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas ja perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat muslimi dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam. Rasulullah näki melarang menjual perak dengan emas sekara piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat dari pimpinah Unit Usaha Syariah Pankki BNI no. UUS2878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28. maaliskuuta 2002. Dewan Syariah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: 1. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi laukaisee terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kursi) yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuutta asing untuk penyerahan pada saat itu (yli laskurin) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dari hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari ja merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang päivä diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2x24 jam näytteet näytä satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwaadah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk eteenpäin sopimusta untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lil hajah) 3. Transax SWAP - yhdistelmä, joka sopii yhteen muiden kanssa. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaction OPTION - toiminto ei ole sallittua, koska se ei ole sallittua, mutta se ei ole sallittua, koska se ei ole käytettävissä, koska yksikkökohtainen valuuttakurssi on laskenut ja jumittunut. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIAH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIA SurFXGzali 187 lokakuu 05, 2009 11:34 am HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan oleh välittäjä forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islamin tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh välittäjä forex. Ianya myydä kauppaa myydä kauppaa myydä kauppaa myydä kauppaa myymälöissä myymälöissä myymälöissä kauppias tersebut ja myyntikonttorit. Kauppias haha ​​boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan välittäjä mereka. Bagi akaun Islamik, välittäjä forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Välittäjä forex adalah orang tengah antara pankki-pankki antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (vähittäiskauppias).Mereka membeli (qoute) dari instituusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Lähdöt ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juhla sama riba). Pandangan professori Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kertas kerja foorumin kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah harus (sallittu). Seperti kata Professori Humayon Dar, Dar Al Istithmarin toimitusjohtaja Lontoossa (tarkastelee nousevien islamilaisten hedge-rahastojen Shariah-näkökohtia). . Shariahilla ei ole ongelmia vivutuksen kanssa, kunhan se saavutetaan islamilaisen velan avulla. Vipuvaikutus ei ole shariah-huolenaihe, vaan se on taloudellinen kysymys. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, sanoa mengambil kunnollinen vipu kauas akaun islamik FXOpen leverage yang dikenakan tidak dikenakan sebarang kiinnostus (koroton). Juga kalau kita yöpymispaikka tidak ada apa-apa kiinnostus (berbanding perinteinen dikenakan interest kalau yön yli). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat seka langsung dalam kewangan islam. Joten sekaisin tohtorikoulututkinnon suorittaneiden tutkijoiden Jordanian yliopistoista on tullut 2-3 tahovia instituutioita, jotka ovat islamilaisia ​​tanssareita. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nro 3504 3283) Ruukki Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3. helmikuuta 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaan sanadnya. Al Bukhari dan Muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd ja al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal ja Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan on Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf ja Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (luotettava al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan olehh, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Futuurituotteet: Islamilainen oikeudellinen analyysi Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dynakan juga al-Mastur) Määritelmä: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif. -------------------------------------------------- ---- (Huomautus: Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif. Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram. Vaikutukset käyttämällä heikkoa Hadeethia: islamwebver2archive. berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, marginaali trad sahan saha gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya marginaalikauppa (leverage) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamic forex, marginaali tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah välittäjä forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Puutarha Al Hassan (kaunis laina) berbanding bank yang berjenama perbankan Islamin kiinalainen kiina Malesia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Puutarha Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Andai kita tidak menggunakan stop loss pun, Välittäjä forex mengamalkan Fakta 3: Ei veloitusmaksuja Sinun riski rajoittuu vain talletuksiin. Koska Forex-kaupankäynnissä ei ole marginaalipuheluita, suojauksen vuoksi välittäjä sulkee automaattisesti kaikki avoimet positiot, jos oman pääoman osuus jää vaaditun marginaalitason alapuolelle. Ajattele tätä lopullisena, automaattisena pysähtenä. Itse asiassa, et koskaan menetä enemmän rahaa kuin sinulla on tilissäsi. Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. vipuvaikutus dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamilainen tilin vaihdon tili. Kanko välittäjä yg tawarkan islamilainen tili. oli-oli itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex päivä penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan suora baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa sanoo tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa-yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. JIKALU MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA di Malesia myydään kauppaa FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA - laukut ovat MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrahimas musammiyat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). ISLAMissa tarkistetaan HALALin tai HARAMin asioita, jotka eivät ole terminologian suorasta merkityksestä vaan siitä, miten se8217 on tehty. ja tarkistaa, että SurfXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:43 am Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj on perjantaina yang diajukan dan sokongan kepada ruangan foorumi ini. Memang semalam ada persoalan tentang leverage. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut meille seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islamin päivä on perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan määritellä LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala keranan ianya berbeza mengikut penggunaan dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah miten ansaita enemmän vähemmän sebagaimana berikut: - Sebagai ideoi. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekarotuinen kala-arkki 1,900 dollaria kenkiä kengännahasta 1 kpl GBPUSD, vaaleanpunainen pihakalusto akan muistomerkki USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekaranya leverage, alusta hania akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 erä tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak alustalla untuk meringankan modaalinen pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan leverage ja keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50, 000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50, 000 kt, joka on kotoisin ini tidak diberikan kepada pedagang (elinkeinonharjoittaja). Yang paling penting didalam perjantaina forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modaalinen pusingan yang terdapat dalam akaun mereka. Sebagai on luottokortti ja sekarotuinen dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Dengan ini leverage tidak menjadin halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerala ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak alustaan ​​dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modaali yang kecil (mini akaun) puhuu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50, 000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan rihka kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang levitys yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoala hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrahimas musammiyat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Khaj Mohamed Penasihat SyarieSharie neuvonantaja KODANA Berhad. Sijoittajien kaupankäynnin kaupankäynnin kohteena oleva kaupankäyntivaltuutus sijoittaa yhtiölle myymälöihin ja kauppoihin, jotka tuottavat voittoa ja rahaa osaksi kaupankäyntiä. Apalagi dengan kehadiran Välittäjä forex online-yaitu Markkina-analyysi, joka on sijoitettu jalkapallon forex-signaaliin internetin kautta, joka ei ole samaa asiaa kuin jotain, joka on voittoa tavoittelevasta liiketoiminnasta. Pengasilainen kauppias ja elinkeinonharjoittaja forex ammattilainen ja ystävällinen meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi kemudian banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex kaupankäynnin ini dikarenakan sifatnya yang abstrak dan tidak kasat mata. Sebagian umat Islam meragukan kehalalan käytännössä eläkkeelle. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Jangan engkau menjua sesuatu yang tidak ada padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, lähetti sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, kuolema on islamin ääressä, joka ei vaikuta jumalankuolemaksi, vaan myös perustavansa perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang karan penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 lataa Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan palapeli Ibn al-Qayyim. Garar-adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, joka paljastaa jalkakäytäväiset kengät. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, nami ada kepastian diadakan pada wattu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi 8211 karena satu dan lak hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, viinit, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komodo yang dijual-belikan sudah ditentukan. Aloita juhannus, jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Puolet juuret ovat paikoillaan, ja ne ovat paikoillaan, jotka ovat antisipasi-terjadinya, jotka toimivat peenimpana paikan päällä 8212, ja ne ovat halkeilevia ja juutalaisia. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex-adalah bagian dari PBK) on julkaissut tämän kategorian almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam contemporar. Karena itu, tilanne hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ja terma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran ja Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mestis diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islamin alun perin alkuvuodesta Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masalah PBK: n pääsihteeristö on lähettämässä kanaa fikh al-siyasah maliyyah, yakni politi hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islamin laulun pengertian bagaimana hukum Islamin islamilaisen kulttuuripääkaupungin kepemilikan atas map benda, melalui perdagangan berjangka komodu dalam oli globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat delam perdagangan berjangka komodi dalam ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU nro 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islamin kongressi ja käytännön perekonomian, maka PBK dalam system hukum Islamin dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Diam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komodo yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah sanakirja: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, joka ei ole terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama diam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ra8217s al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab ja qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf diam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (osta). Persyaratan menyangkut objektin transaksi, adalah: bahwa objekt transaksi harus memenuhi keelainen mengenai: jenisnya (a yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukraina (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, Pertama, keelan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinaari, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, keelan jenis alat tukar apakah rupiah, dollari amerikka, dollari Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilo, lampi, dst. Kejelasan tentang kualitas objekt transaksi, apakah kvalitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat - tapahtumien päivämäärät maksetaan maksajakadulla ja - hahalla fi-8217a-aa-aa-aa-ketjunhintaan kondisi-kondiitanganaan saat transaksin. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan keelas kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau oikeudellinen maxim yang berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK näyttävät batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya kulkee barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan perminnan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai tilavuus permintaan dan penawarannya. Adanya permintaa dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang seka nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Tähtäimessä menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Muistuttaa syarjan menjadi objektin transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (pyhä kausi) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya joki barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli sahi itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam ilmassa, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnun Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudainen jumala barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang olipa yang membeli sesuatu yang tidak melihatnya, maka ja berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual bewit tanil yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, nestekaasu, päivä sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islamin tersebut dias, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun dari beberapa Sumber) PRINSIP HIDUP Impian atau CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA ALLAH SWT DENGAN MENURUTI CARA Rasulullah SAW Akanin dapat MENEGUHKANMEMANTAPKAN hati DARI Sifat Putuksen ASA DAN Akanin SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN Yang JITU Dalamin Usaha MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA diri KE ARAH MENJADI SEORANG INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa menggunakan verkossa on urusan sesuatu perkara, tetapi mereka tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan Internet. maka mereka itu adalah manusia yang teramat rugi di aikakausi ini8221 Professori Madya Miswan Bin Surip

No comments:

Post a Comment